Światło w fotografii
Światło w fotografii to temat fundamentalny. Dla fotografów, którzy decydują się na tryb manualny lub stoją przed koniecznością dostosowania światła, zrozumienie, jak zachowuje się światło i jak odczytuje je aparat, jest niezbędne. Porozmawiajmy zatem o świetle w fotografii z punktu widzenia zarówno teorii, jak i praktyki – ilości i jakości światła.
Przysłona a ilość światła
Jeśli nie wchodzisz w szczegóły techniczne, to im bardziej otwarta przysłona obiektywu, tym więcej światła wpada do kadru. A im bardziej otwieramy przysłonę, tym mniejsza jest nasza wartość F na obiektywie. Jak przysłona wpływa na obraz? To dość proste, im większa przysłona, tym bardziej ostry obiekt będzie odsunięty od tła i bardziej wyraźny bokeh (choć zależy to od odległości modela od tła i położenia aparatu), czyli , obiekt lub jego fragment będzie wyraźny, a wszystko inne będzie rozmazane.
Światło główne, wypełniające, modelujące
W zależności od przeznaczenia światła w fotografii można je sklasyfikować według kierunku w stosunku do obiektu (modelu lub obiektu). Jeżeli światło główne pada na model z przodu, z boku, to uważane jest za światło kluczowe (lub kluczowe) – jest to światło główne. To ono tworzy wzór oświetlenia. Jeśli dodamy kolejne źródło światła, aby skompensować cień, a raczej wypełnimy cień na modelu światłem, to jest to światło wypełniające. Nie wpływa na wzór oświetlenia, a jedynie rozjaśnia część zacienioną. Ok, wyobraźmy sobie, że umieściliśmy światło kluczowe i uzupełniliśmy je światłem wypełniającym. To wystarczy na dobre zdjęcie. Model jest dobrze doświetlony, nie ma zagłębień w cieniach. Następnie możemy umieścić inne źródło światła – podświetlenie, które jest uważane za światło modelujące. Drugą opcją jest umieszczenie światła z góry z tyłu modelu, aby oświetlić linię włosów. Kiedy umieścimy wszystkie trzy źródła światła, wtedy taki schemat nazywamy oświetleniem trzypunktowym. Ten schemat to klasyka, uwielbiają go zarówno fotografowie, jak i filmowcy.